De westerse kunststromingen hebben duidelijk hun sporen in Vietnam achtergelaten. Na de oprichting van de Franse L'Ecole des Beaux Arts in Saigon (1929) kwamen Franse kunstenaars les geven in Vietnam. Tijdens hun lessen gebruikten zij voornamelijk westerse kleuren en technieken.
Een verandering kwam op toen de eerste studenten waren afgestudeerd. Zij mochten les geven aan deze westerse school. Zij maakten zowel gebruik van hun nieuwe kennis als van de oudere Aziatische stijlen, die ze nog kenden uit hun jeugd. Deze vorm van moderne kunst werd populair en kregen sommige artiesten rond 1950 zelfs internationale bekendheid. Maar toen brak de Vietnamoorlog uit.
Mix van stijlen
Na deze oorlog werd het land verenigd en kwamen de verschillende stijlen uit Noord en Zuid met elkaar in aanraking. Het noorden hanteerde nog de Chinese manier van kleine, ruwe portretten met veel kleuren, 'Dong Ho' genaamd. De kunstenaars van de vroegere Franse kunstschool in Saigon hadden daarentegen meegevochten in de oorlog. Hun stijl was een mix van Europese en Aziatische kunst en was veel gedurfder.
Vietnamezen die eerder waren gevlucht naar de Verenigde Staten of Europa, kwamen in de jaren '80 terug om kunstitems van voor de oorlog te verzamelen. Deze werken waren toen bijzonder gewild. De gemiddelde kunstenaar kon makkelijk 1000 dollar krijgen voor een werk.
Pas in 1990 werden er in Vietnam weer galeries opengesteld. De nieuwe Vietnamese kunst kreeg met haar realistische afbeeldingen en warme kleuren internationale bekendheid. Ondanks dat Vietnam nog steeds onder een vrij streng communistisch regime leeft, laten de kunstenaars zich niet censureren.
Onderwerpen als politiek of homoseksualiteit zijn voor hen vrijwel geen taboe. Nog steeds geven enkele van de eerste afgestudeerde kunstenaars van de L'Ecole des Beaux Arts les op deze school, die tegenwoordig in Ho Chi Minh City (het vroegere Saigon) staat.
Dong Ho
Dong Ho-schilderijen zijn erg populair in Vietnam. Het zijn oude volksschilderijen met veel kleuren en situaties die heel herkenbaar zijn. Om te schilderen worden verschillende natuurlijke materialen gebruikt. Met verbrandde bamboebladeren krijg je perfecte zwarte verf, boomschors is goed voor een amberkleur en verkorrelde eierschillen kun je gebruiken voor witte vlakken. Het geheel wordt overschilderd met een soort rijstpasta die zo sterk is dat de schilderijen zelfs na veel jaren in de volle zon nog geen spat verkleuren.
De zijden schilderijen van Vietnam zijn wereldberoemd. Er wordt een moeilijke techniek toegepast om de mooie resultaten te bereiken. Met waterverf wordt een zijden doek beschilderd, waarbij je geen streek verkeerd mag plaatsen anders is je doek verpest.
De eigen crèmewitte kleur van het zijde wordt gebruikt in de achtergrond voor water, wolken of gezichten. Hierdoor lijken de afbeeldingen vaak heel waarheidsgetrouw. Een zijden schilderij is het ultieme souvenir uit Vietnam. Je vindt ze in verschillende soorten en maten, ook qua prijs. Ze zijn namelijk overal verkrijgbaar; in galerijen, maar ook op straat.