Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk plekjes van Vietnam ontdekken en hiervoor zul je moeten reizen. Het is nogal ingewikkeld om heel Vietnam te voet te verkennen dus je zult je moeten beroepen op vervoersmiddelen. Met je keus voor een bepaald type vervoersmiddel kun je de duurzaamheid van je reis voor een groot deel beïnvloeden.
Vliegen
Vietnam ligt niet om de hoek. Vrijwel iedereen neemt het vliegtuig om er te komen. Helaas is deze manier van reizen wel schadelijk voor het milieu. Vliegtuigen hebben een hoge CO2-uitstoot, wat voor een belangrijk deel bijdraagt aan het versterkte broeikaseffect. Dit heeft klimaatverandering tot gevolg, met alle problemen van dien.
Bomen en planten zetten echter CO2 om in zuurstof, en worden dan ook wel de 'groene longen van de aarde' genoemd. Er zijn organisaties die bomen aan planten om de CO2-uitstoot van je vliegreis te compenseren.
Wil je graag naar Vietnam, zorg er dan voor dat je een directe vlucht hebt. Ook zijn er organisaties die je de kans geven de CO2 van je vlucht te compenseren door middel van een donatie. Via Greenseat of Trees for All kun je op een gemakkelijke manier je stoel 'groen' maken. Het hoeft je niet veel te kosten, en met jouw donatie ondersteun je de aanplant en bescherming van bossen wereldwijd. Zo draag je op een positieve manier bij een het terugdringen van de Co2-concentratie en stap je met een gerust hart het vliegtuig in.
Voor reizen binnen Vietnam zijn er allerlei mogelijkheden. Neem geen binnenlandse vlucht- dat scheelt weer een hoop CO2-uitstoot - en doorkruis de wildernis per bus of trein. Het openbaar vervoer is in Vietnam relatief goedkoop, en zelfs de verste uithoeken zijn ermee te bereiken.
Bus
In Vietnam reizen niet zo heel veel mensen met de openbare bussen. Iedereen reist daarentegen per minibus of express bus en boekt een 'open tour' van Ho Chi Minh City naar Hanoi (of visa versa). Een open tour houd in dat je vijf bustickets koopt: HCM City - Dalat, Dalat - Nha Trang, Nha Trang - Hoi An, Hoi An - Hue, Hue - Hanoi. In elk van die steden kan je uitstappen en blijven zo lang jij wilt. De tickets zijn ook los te bestellen en zijn te krijgen bij bekende tourist offices en backpackers cafés. Haal ze niet bij de buschauffeur zelf want deze laten je vaak een stuk meer betalen.
Let op: de minibussen zijn vaak krap en de kans dat je naast een mand kippen zit is niet gering. De express bussen zijn wat duurder (maar voor ons nog steeds erg goedkoop) maar ook een stuk luxueuzer. Reserveren is op populaire routes niet altijd nodig, maar je kunt het voor de zekerheid doen. Tip: om het echte Vietnam te leren kennen is het aan te raden om de zogenaamde 'point-to-point tickets' te bestellen. Met deze kun je ook met open tour bussen mee, maar hiermee kun je ook op tussenliggende, minder toeristische plekken uitstappen.
Trein
Een meer duurzame optie in Vietnam is de trein. Bovendien is reizen met de trein door Vietnam een stuk relaxter dan met de bus. Hoewel het langzamer kan gaan dan met de bus, heb je een stuk meer ruimte en is het veiliger. De spoorlijnen van Vietnam Railways lopen langs de kust en verbinden Hanoi met Ho Chi Minh City en Haiphong met vertakkingen naar de Chinese grens. De overheid is hard bezig met het moderniseren van het netwerk en de treinen zelf.
Ook zijn de prijzen tegenwoordig voor toeristen een stuk lager dan vroeger. De snelste route van Hanoi naar Ho Chi Minh City is zo'n dertig uur. De trein rijdt nogal langzaam; vaak boemelt hij rond de 50 kilometer per uur door het landschap. Het is aan te raden om zogenaamde 'softsleepers' (slaapplaatsen in een coupé) te nemen voor de reis. De ruimte en het zitcomfort laten in de hard- en softseater duidelijk te wensen over.
Tickets zijn te krijgen op de stations en bij reisbureaus, hotels en cafés. Het is aan te raden minstens een dag van tevoren je plek te reserveren aangezien de trein een populair vervoermiddel is. Ga je 's nachts reizen, boek dan zeker een paar dagen voor je reis een bed. De prijs van de tickets hangt af voor welke trein en klasse je boekt. Voor de eerste klasse in een snelle trein betaal je meer.
Cyclo
Taxi's zijn goedkoop en volop beschikbaar, maar natuurlijk niet erg duurzaam. Een leuk alternatief is de cyclo. Een cyclo (komt van het Franse 'fiets') is een fietstaxi. Dit is een milieuvriendelijke manier om je door de steden te begeven en zie je de stad op haar best. Bovendien help je de lokale bevolking aan werk. Het ritje is wel wat minder comfortabel dan een gewone taxi en vanwege je eigen veiligheid is het aan te raden alleen overdag met de cyclo te gaan.
Spreek vooraf duidelijk een prijs af om later niet onverwacht een veel te hoge rekening gepresenteerd te krijgen. Bemiddeling door een gids of bevriende Vietnamees kan schelen. Stap pas uit wanneer je zeker weet dat je op je plaats van bestemming bent aangekomen.
Auto
Het huren van een auto met chauffeur behoort ook tot de mogelijkheden. Er zijn genoeg auto's te huur en benzine is niet duur. Het wegennet van Vietnam is vrij slecht daarom is zelf rijden niet echt aan te raden. Als je duurzamer (en goedkoper) wilt reizen kun je het beste met een groepje mensen een minivan huren.